Afvallen en detox, het eenvoudige stappenplan (5 kilo per week)!

Afvallen en detox, het eenvoudige stappenplan (5 kilo per week)!

Als je serieus wilt afvallen doe je er goed aan volgens een stappenplan te werken. Door elke stap te doorlopen kun je de resultaten beter in kaart brengen, je stelt doelen voor jezelf en je werkt naar een optimaal resultaat. Ga snel aan de slag, verlies dat overtollige buikvet en begin met afvallen en detox!

Snel afvallen op gezonde wijze (5 kilo per week!)

Voor we beginnen moet je realiseren dat we niet alleen voor goede resultaten gaan, we willen ook bereiken dat je niet alleen gaat afvallen, maar dat je het buikvet later niet weer terug zult krijgen. Let minder op je weegschaal en meer op je taille, dan komt het helemaal goed!

Stap 1: Detoxen

Een detox dieet is de ideale stap om je lichaam in gereedheid te brengen voor gezond afvallen, in deze eerste week zul je waarschijnlijk ook al meerdere kilo’s gaan verliezen. Bij een detox dieet bouw je in één week tijd vaste voeding af en je gaat over op water, groenteshakes en indien nodig enkele voedingssupplementen. Het doel van detox is je lichaam te zuiveren van gifstoffen. Dit dieet duurt één week en voer je maximaal twee maal per jaar uit. Naast het beperken van ongezond eten begin je met een cardio trainingsprogramma om je stofwisseling te optimaliseren.

Stap 2: Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraat arm dieet is een belangrijke stap naar gezond afvallen. De meeste mensen krijgen teveel koolhydraten binnen. Dit zijn suikers die snel in je lichaam worden opgenomen als je ze niet verbrandt. Als je deze energie niet direct gebruikt worden ze opgeslagen in jouw vetcellen. Dat is de voornaamste reden voor buikvet. Elimineer zoveel mogelijk producten die rijk zijn aan koolhydraten zoals aardappels, brood, rijst en pasta. Als je deze in kleine hoeveelheden wilt gebruiken neem dan vezelrijke varianten.

Stap 3: Eiwitdieet

Stap over van koolhydraten naar eiwitten en je zult heel snel afvallen. Eiwitten, ofwel proteïnen zijn stoffen met een complexe samenstelling. Ze breken langzaam af in je maag en voorkomen het hongergevoel dat je met koolhydraat rijke voeding snel krijgt. Eiwitten helpen bij het vormen en herstellen van je spieren. Proteïnen komen veel voor in vlees, vis, zuivelproducten en noten. Vegetariërs en veganisten zullen vaak voedingssupplementen moeten slikken met extra proteïnen omdat ze in mindere mate voorkomen in groente en fruit.

Stap 4: Cardio training

Je begint al tijdens het detoxen met cardio training. Omdat je tijdens het detox dieet minder calorieën binnen zult krijgen moet je niet meteen te intensief te werk gaan, begin rustig aan en ga vanaf week twee een intensief cardio programma volgen. Bij cardio training krijg je een betere stofwisseling en een groter uithoudingsvermogen. Je zult sneller herstellen en je fitter voelen. Drink voldoende water om verloren vocht aan te vullen. Zweet is geen vet, dat is vocht!

Stap 5: Spiertraining

Je kunt je buikvet weg trainen met cardio, maar in combinatie met buikspieroefeningen gaat het nog sneller. Spieren verbranden energie waardoor afvallen makkelijker gaat. Daarnaast kun je met buikspieroefeningen meer definitie in je middel trainen waardoor je optisch slanker zult lijken. Houd er wel rekening mee dat spieren ook gewicht hebben. Bij intensieve spiertraining kan het afvallen langzamer gaan. Dat is geen probleem, je blijft vet verliezen, het is alleen niet meer zo duidelijk zichtbaar op de weegschaal. Als je een trainingsschema kiest met om beurten één dag cardio, één dag spiertraining heb je tijd om te herstellen en zul je het meeste resultaat boeken.

 

Met deze 5 stappen kun jij tot maar liefst 5 kilo per week afvallen! Het hangt uiteraard af van jouw uitgangsgewicht. Als je overgewicht beperkt is kun je het beste de voortgang in de spiegel volgen, bij obesitas zal de weegschaal in de beginfase wel een goede graadmeter zijn. Na de eerste kilo’s zul je gaandeweg meer optisch resultaat boeken, wees geduldig!

Gezonde recepten, snel klaar en voor een goed dieet

Gezonde voeding en detox zijn de sleutel tot snel afvallen. Eet veel groente, zo vers mogelijk. Kook ze niet teveel, kies voor heerlijke knapperige roerbak gerechten. Breng ze op smaak met een kleine hoeveelheid kruiden en hoge kwaliteit olijfolie. Salades zijn ook heerlijk met wat superfoods en magere kip of vis. Na het trainen mag je gerust een gezonde snack eten zoals een banaan of een ander stuk fruit. Als je bij een eiwitdieet honger hebt wordt het ook echt tijd om te eten. Met een lekker fris glas water uiteraard!